evelinappe.blogg.se

En blogg med utrymme. Skriver om saker som gör mig förbannad. Mest för att ventilera min egen hjärna så den inte kokar över, men också för att lära folk där ute någonting. För ni är ganska dumma ibland.

Våldtäkter och invandrare.

Kategori: Saker som gör mig förbannad

Sexualbrott är något av det vidrigaste jag vet. Och jag vet att det är många som håller med mig. Något jag stöter på i princip dagligen är dessa människor som hävdar att det är invandrarnas fel. Jag har därför ägnat tid åt att faktakolla dessa påståenden.

Brottsförebygganderådet (BRÅ) har rapporter kring just detta ämne, men den senaste rapporten är från 2005. Eftersom rapporten är 11 år gammal och asylsökande har ökat stort sedan dess känns rapporten onekligen väldigt inaktuell. Jag kan inte på något sätt bevisa idag vilka som begått sexualbrotten, då statistiken inte finns. Men jag kommer försöka att göra en analys baserat på antalet anmälda sexualbrott, antalet asylsökande samt diverse lagändringar för sexualbrott.

År 2015 anmäldes totalt 18 100 sexualbrott, vilket är en minskning med 11 procent i jämförelse med 2014. Samtliga brott inom paraplybegreppet ’sexualbrott’ har minskat. Sexualbrott innefattar; Sexuellt ofredande; Våldtäkt; Sexuellt tvång och uttnyttjande.
Flyktingkrisen i Syrien har gjort att antalet personer som sökte asyl i Sverige nådde historiskt höga nivåer under 2014 och 2015. Under 2015 ansökte 162 877 personer om asyl i Sverige, vilket är en ökning med dubbelt så många som under 2014.

Den 1 juli 2013 skärptes sexualbrottslagstiftningen; bland annat utvidgades våldtäkt till att omfatta de fall där offret reagerat med passivitet. Detta kan ha föranlett en viss ökning i anmälningsbenägenhet. Trots den ökningen som visade sig 2014, så har det alltså nu skett en minskning av anmälda sexualbrott. Trots en dubblerad mängd asylsökande personer.

Det finns alltså inget samband med ökat asylsökande och ökade sexualbrott.

 

Källor: Statistiska CentralByrån (SCB), Brottförebygganderådet (BRÅ), Migrationsverket.

Kommentera inlägget här: